Skippa den desperata jakten på Facebook fans

Facebook likes vs engagement?

Det är dags för brand att börja skippa den desperata jakten på facebook fans och börja fokusera på hur de får riktiga fans. Facebook fungerar inte mer som för 3 år sedan när du nådde ut till en stor del av dina gillare. Förutom att konkurrensen om utrymmer i newsfeed är mycket hårdare så har Facebook ändrat sina algoritmer utifrån att visa sådant innehåll som skapar engagemang och klicks, innehåll som de tror att folk på riktigt vill se i sin newsfeed. Därför når brand sidor som har oaktiva fans ut till en mycket liten del av alla sina facebook likes. En regel är självklar när det gäller facebook. De sidor som har största delen köpta page-likes är också de största förlorarna. Speciellt de brand pages med likes som främst kommit från facebook-tävlingar, där priset har kunnat vara produkter som egentligen är orelevanta för brandet. T.ex. ett brand som tillverkar tandkräm kör en tävling där man kan vinna biljetter till en konsert, får såklart en massa fans som egentligen inte alls är intresserade av själva produkten brandet säljer.

De brand som har riktiga fans är de som fortfarande har stora möjligheter att nå ut organiskt på facebook. Det är ganska stor skillnad om du gillat en sida för att du kan vinna något jämfört med att du gillar en sida för att du gillar brandets värderingar/filosofi, produkter och tjänster. Nedan ser du en jämförelse mellan 3 hamburgerbrand och aktiviteten hos fansen. Friends & Brgrs har de senaste 30 dagarna 17,71 inreaktioner per tusen fans medan Hesburger har endast fått 0,85, vilket visar på att många av Hesburgers fans är oaktiva och nås inte av det innehåll som  Hesburger postar på Facebook utan massiv annonsering. Dessutom annonserar både Hesburger och BK Suomi för att nå ut till sina fans.

Jämförelse av facebook sidor

Case: Friends & Brgrs

Friends & Brgrs har långtifrån lika många fans som de stora hamburgarbranden. Men de flesta av Friends & Brgrs page-likes har kommit organiskt. Varje vecka ökar antalet likes på sidan och de som kommer till gör det för att de helt enkelt gillar Friends & Brgrs, på riktigt. Eftersom de som gillar sidan är aktiva samt engagerade så får Friends & Brgrs genom att skapa engagerande innehåll, i många fall en större organisk räckvidd på Facebook än sidor som har över 100.000 likes. Detta leder till att Friends & Brgrs lilla facebook-sida når ut till fler facebook användare än en sida med över 100.000 likes.

Läs mer om hur Genero jobbar med Friends & Brgrs

Kolla in Friends & Brgrs på facebook 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>