Genero – webb-, digital-, reklam- eller social media byrå?

Genero en digital reklambyrå

Vi har ända sedan starten för ett år sedan funderat på vad vår byrå skall heta mer än Genero. Är vi en webbyrå, social media byrå, digitalbyrå eller reklambyrå? Egentligen är vi, åtminstone enligt oss själva en bra blandning av dessa byråer eftersom vi också beaktar traditionell reklam, MEN!! I VARJE PROJEKT FOKUSERAR VI PÅ WEBBEN OCH SOCIAL MEDIER.

Jag kan med ett exempel reda ut varför vi anser att internetmarknadsföring är så viktigt:

För att väcka konsumenternas intresse behövs traditionell reklam, det kan vi hålla med om. Till traditionella medier kan vi  exempelvis räkna tv-reklam, radio och annonsering i tidsskrifter samt dagstidningar. Genero dissar alltså inte traditionella medier helt ännu i alla fall. Tarditionell reklam krävs för att väcka uppmärksamheten och behovet hos konsumenten.

När kommer internet marknadsföringen in i bilden? Räcker inte annonserig i dagstidningen?

Exempel på köpesprocessen – avgörande steg

Steg 1, intresset för produkten eller tjänsten väcks: Okej! Låt oss säga att jag såg senaste Volvo reklamen på TV: -”Oj har de äntligen gjort en bil som kunde passa mitt behov. Nu är jag intresserad, på riktigt alltså”. Vad händer sen?

Steg 2, sök är med från början: Om det skulle vara jag själv som skall köpa bil så är nästa steg SÖK!!!
Jag börjar söka efter mer information… Nu är det så att jag inte riktigt litar på det som sägs i reklamen så jag Googlar efter nyaste Volvon och skummar igenom vad andra konsumenter tycker och tänker på sociala medier. Låt säga att Jag hittar en volvoägare som var rätt nöjd, men också en som hade haft problem.

Steg 3, jag påverkas av diskussionen på webben: hur kan då Volvo påverka den negativa diskussionen, för att inte jag som konsument skall skippa bilköpet? Troligtvis skulle jag ha sett det som en positiv sak om Volvo svarat på den negativa kommentaren och försökt rätta till problemet. Då kanske jag tänker -“de bryr sig verkligen om sina kunder”.

Steg 4, Hemsidan: i nästa steg börjar jag troligtvis kika på Volvos egna hemsidor, plocka ihop min egen bil om det är möjligt och söka efter en återförsäljare. Förutom att hemsidan bör vara inbjudande så måste den vara enkel att använda och få mig att vilja köpa.

Steg 5, efter köpet berättar jag om mina upplevelser: jag skapar mig en uppfattning om hur bra bil jag köpte. Troligtvis var den så dyr så man kan ju inte säga annat att det är en jättebra bil när ifall nån frågar. Har Volvo skött sig utmärkt och jag är nöjd med bilen kanske jag ”gillar” dem på facebook, föreslår bilen till andra både på diskussions forum och face to face.

Vi på Genero anser att följande punkter är mycket viktiga för att företag skall lyckas:

  1. Konsumenten har makten, om produkten eller tjänsten är dålig så kan andra få veta om det mycket snabbt via sociala medier.
  2. Reklam väcker ett intresse, om man lyckas med traditionell reklam borde det också synas i sökningarna på google och på antalet besökare till webbsidan. Har företaget inte satsat på sökmarknadsföring missar man oftast en massa möjliga kunder i detta skede.
  3. Vilka sökningar kommer upp i resultatet? Jag som konsumeny vill veta vad andra tycker om produkten eller tjänsten, därför söker man på olika diskussionsforum. För att kunna delta i diskussionen och influera vad som sägs om varumärket bör företaget vara närvarande på sociala medier.
  4. Webbsidan bör ge värdefull information och nytta för den som söker.
  5. Mät och testa beteendet på din webbsida för att få så hög konvertering som möjligt.

Genero är en modern och nytänkande full service byrå med webben i fokus!

Läs ett inlägg om Genero en reklambyrå med rötter i Jakobstad.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>