Bygg ditt brand genom att kommunicera ditt löfte

Branding går långt ut på att kommunicera ett löfte och bygga upp våra förväntningar. Ifall företagets produkter eller tjänster sedan uppfyller våra förväntningar bildas ett starkt brand. Därför är det avgörande i brandingen vilka löften man kommunicerar. All kommunikation påverkar, personalens beteende, företagets facebook statusar, instagram bilder, print annonser, tv reklam, sponsorering etc. Vill man bygga ett brand borde samma varumärkeslöfte genomsyra alla kontaktpunkter till brandet. Det handlar om att få in i målgruppens huvud varför man skall välja just ditt brand före alla andra. Det handlar om att matcha de målgruppens värderingar eller behov och att bygga på vilka associationer du vill att målgruppen kopplar ihop med ditt brand. I sociala medier verkar många marknadsförare glömma att kommunicera brandets löften och vilken image de vill bygga på lång sikt, detta i jakten på att få så många likes som möjligt. Sist och slutligen är det inte hur många som gillar en bild som har betydelse, istället är det för de flesta hur det påverkar försäljningen eller stärker brandet på lång sikt. Personligen tror jag att få väljer att köpa knäckebröd brand för att de sätter roliga facebook statusar som får många likes, nej jag väljer det som smakar bäst, eller är lokalt producerad eller innehåller inga tillsatser etc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>