Branding i digitala medier. Branding eller på svenska att bygga ett starkt varumärke är något som de flesta företag strävar efter, medvetet eller omedvetet. Målet med branding är att få fler kunder att köpa av dig i en längre tid till ett högre pris. Eller enklare sagt att få kunden att välja din produkt och betala ett högre pris än för dina konkurrenters produkter. Är detta lätt? – Svar: NEJ.
För att man skall kunna förstå hur svårt branding är så måste man förstå vad ett brand är
Ett brand är konsumentens associationer till en produkt/tjänst eller företag. Det är vad konsumenten först tänker eller tycker vid kontakten med ett varumärke. För att bygga ett starkt brand måste du alltså påverka konsumentens associationer till ditt varumärke och speciellt de associationer som gör att man är beredd att köpa dina produkter före konkurrenternas.
Ett brand är ett löfte
Ett brand ger ett löfte som gör att vi köper just det jämfört med alla andra. Löftet som gör att dina kunder eller blivande kunder väljer ditt varumärke framom andra är nyckeln till din framgång. För att skapa ett starkare brand bör du veta vilka löften som skapar positiva associationer till din produkt/tjänst eller företag hos just din målgrupp.
Living the brand
Om du skulle få vara ett brand för en vecka, vilket skulle du välja? Skulle du välja Apple, Google, Red Bull, Coca-Cola, Levis, Marlboro, Facebook eller Disney?
Skulle du vilja leva en vecka med spänning och en hög adrenalin-nivå? Skulle du vilja hoppa från flygplan, slå volter med motorcyklar, flyga, köra 350 km per timme och hela tiden vara fulladdad med energi, skulle du vilja vara odödlig? Vilket brand tänker jag på? Jo det kan ju inte vara något annat än Red Bull! Branden på min lista är brand som är några av de mest värdefulla branden i världen just nu. Alla på denna lista är riktigt duktiga på branding, they are Living the brand som t.ex. Red Bull.
Branding i Digitala Medier
Branding i digitala medier handlar om att skapa engagemang runt varumärket, att leva brandet online. Det handlar om att ge mervärde till dina besökare, följare och fans. Det handlar om att tacka de som delar din status, se hur du får reda på vem som delar facebook sidans status här >>
Vi kan fortsätta på Red Bull caset och ta en snabb titt på hur de skapar engagemang och lever varumärket online. I denna video ser du ett mycket bra exempel.
Detta är endast en video jag hittade på YouTube där “RedBull” har 4.9 miljoner views. Red Bulls YouTube kanal har endast 190,763,279 views!!! ENDAST!
Digital Branding, att bygga varumärket online är ämnet som jag kommer att fokusera mycket på i fortsättningen och ni får gärna kommentera.